Reprezentacja zagranicznego przedsiębiorcy w Polsce

W Polsce otwierać można oddziały zagranicznych firm. Trzeba jednak podkreślić, że zasady ich reprezentacji na terenie Polski bywają inne, niż w przypadku polskich przedsiębiorców. Zgodnie z prawem zagraniczna firma powinna we właściwym wniosku wskazać, kto jest uprawniony do jej reprezentacji na terenie Polski. Czasem stosuje się nieco bardziej dopasowane do polskich przepisów procedury, wyznaczając odpowiedzialnym za reprezentację każdego z członków zarządu. Nie jest to postępowanie do końca prawidłowe.

rejestracja_spolki_warszawa

Otwierając oddział na terenie Polski zagraniczne firmy mają również obowiązek wskazania osoby odpowiedzialnej do reprezentacji oddziału spółki, o czym mówią przepisy Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W tym celu wystarczy sporządzić odpowiednie oświadczenie woli zagranicznego przedsiębiorcy, które upoważnia do dokonywania wszystkich czynności na terenie RP w imieniu przedsiębiorcy czyli dokładnie mówiąc do kierowania oddziałem.

Zakres kompetencji reprezentanta zagranicznego oddziału

Reprezentant zagranicznego oddziału w Polsce jest uprawniony do udzielania pełnomocnictwa procesowego dla adwokata lub radcy prawnego, w celu reprezentacji oddziału przed polskim sądem. Ponieważ osoba reprezentująca oddział zagranicznej firmy w Polsce jest niczym pełnomocnik, może także dokonywanie wszystkich czynności w imieniu przedsiębiorcy zagranicznego związanych z działalnością polskiego oddziału, jeśli przedsiębiorca zagraniczny nie postanowi inaczej. Oznacza to także, że wszelkie działania dokonane przez reprezentanta oddziału zagranicznego przedsiębiorcy, bezpośrednio skutkują w stosunku do przedsiębiorstwa zagranicznego (podmiot jest za nie odpowiedzialny).