Przeprowadzenie procedury zakładania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wiąże się z koniecznością poniesienia kilku obowiązkowych opłat, których wysokość zależy między innymi od wysokości kapitału zakładowego oraz sposobu rejestracji.
– Jeśli rejestrujemy spółkę w sposób tradycyjny, pierwszym kosztem jaki poniesiemy będzie opłata za sporządzenie umowy w formie aktu notarialnego. W przypadku kapitału zakładowego 5 tysięcy złotych standardowa opłata wynosi 160 zł, im wyższy kapitał tym wyższa kwota taksy.
– U notariusza konieczne będzie także zapłacenie za odpisy umowy (co najmniej w dwóch egzemplarzach), w wysokości 6 zł + 23 % VAT za każdą rozpoczętą stronę.
– Kolejny kosztem jest opłata za wpis do KRS, która w przypadku tradycyjnej rejestracji kosztuje 500 zł, a w przypadku internetowej – tylko 250 zł.
– W dalszej kolejności należy zapłacić 100 zł za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
– Pamiętać należy także o podatku od czynności cywilnoprawnych, który przy minimalnym kapitale wynosi 21 zł i zwiększa się wraz ze wzrostem kapitału.
Jeśli podejmujemy współpracę z doradcą gospodarczym lub firmą zajmującą się udzielaniem profesjonalnej pomocy w zakresie rejestracji podmiotów gospodarczych, do powyższych kosztów musimy doliczyć ich wynagrodzenie, które kosztuje od około 500 – 1200 złotych.